Besökare

Bloggen har beökare online

Bloggen har unika besökare

Denna månaden har bloggen haft besökare

Denna veckan har bloggen haft besökare

Vi som bor här hemma!

Jag - Bloggerska här på denna sidan

Gubben - Bloggare på dalahavens.se

Hunden Skorpan - En tjock & trött livsnjutare

Katten Sally - En sur & tvär kärring

Katten Plutt - En kelen mammagris

Sweden Rock Festival

klart.se

onsdag 24 november 2010

Idag hade vi samhällskunskap. Vi gick igenom det som ska komma med på provet. Det blev inte lika mycket som det brukar bli. Tror jag ska sätta mig med det nu och göra mina egna anteckningar av det. Det blir mycket lättare så, sen lär man sig ju när man skriver, jag gör det i alla fall.
Imorgon ska jag åka till Malin, då ska vi skriva om Japan. Hon hade hittat en hel del information. Det brukar bli bra när vi gör något tillsammans. “Great minds work together” som vi brukar säga.

Nu tänkte jag roa er, med att berätta om vad som kommer med på provet. :)

  • Ordbetydelser

Demokrati
Diktatur
Global
Bruttonationalprodukt
Devalvering
Revalvering
Urbanisering
Demografi

  • Årtal

Allmän värnplikt 1901
Kvinnlig rösträtt 1921
Allmänna barnbidraget 1948
4 veckors semester 1963
40-timmars arbetsvecka 1971
Ny grundlag 1974
Berlinmuren öppnades 9 november 1989
Forna Jugoslavien blir 6 självständiga länder 1991
World Trade Center 2001

  • Valrörelsen

val vart fjärde år
valsedlarnas färger och betydelse
valkretsar i Sverige
platser i riksdagen

  • NATO
  • Warszawapakten
  • G8-klubben
  • Världsproblemet, befolkningsfrågan
  • Asien
  • Arbetsmarknadens olika organisationer

Kul va? Äh, det går nog, brukar ju få bra på hans prov. Han gör det lätt, det han har gått igenom idag kommer garanterat på provet, han går inte igenom något som inte kommer på provet. Det värsta är att komma ihåg alla årtal, det är det som jag brukar falla på, men det där med kvinnlig rösträtt, det sitter, men det beror på att min morfar föddes 1921 så därför kommer man ju ihåg det.

Satte upp adventsljusstaken i köket idag, några tomtar och lite sånt med. Vi åker ju iväg så tidigt så jag satte upp det nu så vi hinner med att titta på det lite i alla fall. Hittar dock inte timern till ljusstaken, men får leta vidare.

Nej nu ska jag nog fixa iordning lite glögg. :) Julstämningen är här!

0 kommentar:

Etiketter

2006 (11) 2007 (126) 2008 (103) 2009 (154) 2010 (152) 2011 (67) arbetsförmedlingen (21) Bergslagen (9) Blekinge (222) dalahavens (6) Födelsedag (20) gubben (8) hemma (225) hund (6) jul (13) julpynt (12) kaffe (20) katt (8) mamma (17) mat (12) mjällby (4) musik (7) norje (14) skola (41) Skorpan (15) Städning (21) sweden rock (10) sweden rock festival (6) sweden rock shop (9) sölvesborg (225) tvätt (22) tävling (24) valjeviken (15) vardag (230)