Besökare

Bloggen har beökare online

Bloggen har unika besökare

Denna månaden har bloggen haft besökare

Denna veckan har bloggen haft besökare

Vi som bor här hemma!

Jag - Bloggerska här på denna sidan

Gubben - Bloggare på dalahavens.se

Hunden Skorpan - En tjock & trött livsnjutare

Katten Sally - En sur & tvär kärring

Katten Plutt - En kelen mammagris

Sweden Rock Festival

klart.se

tisdag 15 februari 2011

Ja då gick jag in i vecka 12 (11+0) idag. Det ska ju innebära att man går in i de lite säkrare veckorna. Jag är på dag 78 av 280. (27,9%) i graviditeten. Så här står det på familjeliv.se om vecka 12.


Vecka 12 - 15 feb - 21 feb 2011
Kroppen:
Risken för missfall minskar nu. Av de missfall som inträffar så sker drygt 90 procent före utgången av vecka 12. Om du skulle få en mindre blödning betyder det inte att ett missfall är på väg. Om det inte är blodfärgat eller rinner så kan det bero på andra orsaker som till exempel lågt liggande moderkaka. Om moderkakan är placerad långt ned mot livmoderhalsen kan det uppstå en liten blödning från kanten av moderkakan.
Placeringen av moderkakan kan ses med hjälp av ultraljud, på de flesta brukar den dras uppåt i takt med att livmodern växer och då slutar dessa mindre blödningar. Under de tre till fyra sista månaderna ska du däremot söka läkare även vid smärre blödningar.
Moderkakan har tagit över tillförseln av näring och syre till barnet. Moderkakan och fosterhinnorna skyddar även barnet mot infektioner. Som skydd för bakterier bildas det också slem i körtlarna i livmodertappen. Du bör ändå avstå från att äta sådant som kan innehålla bakterier och parasiter som är skadliga för barnet under graviditeten. Vanligtvis har illamåendet och tröttheten börjat avta efter de första tolv veckorna. Vissa har gått upp några kilo i vikt, andra kan i stället ha gått ner något.
Nu har du säkert haft ditt inskrivningssamtal med din barnmorska. Om inte så är det hög tid nu.

Fostret:
Fostret är cirka sex centimeter stort och väger cirka 15 gram. Fostret börjar röra sig spontant, vrider på huvudet, hickar och rör på fingrarna som dessutom har fått fingeravtryck. Nu börjar fostret också reagera på mammans lägesändringar.


Jag har i alla fall fått köpa nya byxor som inte sitter åt runt magen, så något har ju hänt i alla fall. Hade inte tänkt ta några bilder på magen ännu, men jag lovar att det kommer senare.

Imorgon har vi nån friluftsdag eller nåt i skolan. Det är friskvårdsklassen som har anordnat det, man kunde välja mellan Yoga, Linedance eller Pilates. Jag och Malin satte upp oss på Yoga. Fast tydligen så skulle man börja redan klockan 8:15 med en promenad. Men så tidigt kan varken jag eller Malin vara där, så vi har valt att komma dit vid 9:30 när de skulle ha en föreläsning om nåt. Efter föreläsningen skulle det vara Yoga eller vad man nu valde för nåt.

Jag ska försöka blogga mer nu när det finns lite att skriva om. Kan ju vara kul för gubbens föräldrar att läsa vad som händer med mig och min kropp, de bor ju så långt iväg att de inte kan se med egna ögon vad som händer.
Försökte se om man kunde lösenordskydda bloggen, men varför ska man göra det? Då får man ju inga läsare. Struntar nog i det och gör istället den där makeovern som jag skulle gjort igår.

Idag ska jag försöka hinna städa lite här hemma, om jag orkar. Ska i alla fall ta mig en kopp kaffe nu och sen ta hand om disken från igår.

0 kommentar:

Etiketter

2006 (11) 2007 (126) 2008 (103) 2009 (154) 2010 (152) 2011 (67) arbetsförmedlingen (21) Bergslagen (9) Blekinge (222) dalahavens (6) Födelsedag (20) gubben (8) hemma (225) hund (6) jul (13) julpynt (12) kaffe (20) katt (8) mamma (17) mat (12) mjällby (4) musik (7) norje (14) skola (41) Skorpan (15) Städning (21) sweden rock (10) sweden rock festival (6) sweden rock shop (9) sölvesborg (225) tvätt (22) tävling (24) valjeviken (15) vardag (230)