Besökare

Bloggen har beökare online

Bloggen har unika besökare

Denna månaden har bloggen haft besökare

Denna veckan har bloggen haft besökare

Vi som bor här hemma!

Jag - Bloggerska här på denna sidan

Gubben - Bloggare på dalahavens.se

Hunden Skorpan - En tjock & trött livsnjutare

Katten Sally - En sur & tvär kärring

Katten Plutt - En kelen mammagris

Sweden Rock Festival

klart.se

onsdag 23 september 2009


Va? Ska man välja jobb istället för bidrag? Jag som trodde att alla ville leva på en låg a-kassa eller på existensminimum…

Ja nog fan väljer jag jobb, men vilka jobb? Det finns ju inte jobb till alla. Har man inte heller någon utbildning finns det ju ännu mindre att välja på. Arbetsförmedlingen säger “Nu finns 11261 annonser på platsbanken.se”
Men har de räknat på hur många arbetslösa det finns då?
Om man inte har körkort är urvalet nere på 1990 träffar.
Om man inte har någon som helst utbildning (vilket många som gått från Volvo inte har) så är urvalet på 2186 träffar.
Vill man ha en tillsvidareanställning är urvalet på 8284 träffar.
Om man är ungdom, man har kanske inte körkort och inte heller någon utbildning, kan ni gissa hur många jobb arbetsförmedlingen har att erbjuda då? 544 stycken?! Och de ska då delas upp på ungefär 142000 arbetslösa ungdomar.

Under första kvartalet 2009 var 142 000 ungdomar i åldern 15-24 år arbetslösa, vilket motsvarar en relativ arbetslöshet på 24,4 procent. Av de arbetslösa ungdomarna var 73 000 män och 69 000 kvinnor. Arbetslösheten uppgick därmed till 24,9 procent bland de unga männen och 23,9 procent bland de unga kvinnorna. Både antalet och andelen arbetslösa ökade jämfört med motsvarande kvartal 2008.

Arbetslösheten var högst i åldersgruppen 15-19 år. I den åldersgruppen var 63 000 personer arbetslösa, vilket motsvarar en relativ arbetslöshet på 35,7 procent. Andelen arbetslösa ökade bland männen medan förändringen bland kvinnorna inte var statistiskt säkerställd.Källa: Statistiska Centralbyrån

Jag ska börja studera i januari, om man nu inte får använda sig av bidrag, hur ska man då finansiera en utbildning?

Det är valår nästa år! Jag ska rösta bort denna usla regering vi har nu! Så enkelt är det.

2 kommentar:

Maria sa...

Bästa inlägget på länge!!
Kan inte annat än hålla med! BORT MED BORGARPACKET NU!!!

Amanda Olausson sa...

Jag håller på att skriva en argumenterande artikel om detta. Har du lust att hjälpa mig delge information så att jag kan formulera mig på bästa sätt? Du verkar vara väldigt insatt i detta och det skulle hjälpa mig otroligt mycket. Tacksam för svar!
Amanda Olausson

Etiketter

2006 (11) 2007 (126) 2008 (103) 2009 (154) 2010 (152) 2011 (67) arbetsförmedlingen (21) Bergslagen (9) Blekinge (222) dalahavens (6) Födelsedag (20) gubben (8) hemma (225) hund (6) jul (13) julpynt (12) kaffe (20) katt (8) mamma (17) mat (12) mjällby (4) musik (7) norje (14) skola (41) Skorpan (15) Städning (21) sweden rock (10) sweden rock festival (6) sweden rock shop (9) sölvesborg (225) tvätt (22) tävling (24) valjeviken (15) vardag (230)