Besökare

Bloggen har beökare online

Bloggen har unika besökare

Denna månaden har bloggen haft besökare

Denna veckan har bloggen haft besökare

Vi som bor här hemma!

Jag - Bloggerska här på denna sidan

Gubben - Bloggare på dalahavens.se

Hunden Skorpan - En tjock & trött livsnjutare

Katten Sally - En sur & tvär kärring

Katten Plutt - En kelen mammagris

Sweden Rock Festival

klart.se

tisdag 29 september 2009

Behöver man ingen utbildning för att arbeta på försäkringskassan?
Det är vad jag undrar…

När man går från a-kassa till aktivitetsstöd så får man först et beslut på ersättning som nästan alltid är fel, det beror på att kontakten mellan, arbetsförmedlingen, a-kassan och försäkringskassan inte fungerar.

Förra veckan blev jag avskriven från arbetsförmedlingen och inskriven i något som heter arbetslivsresurs. Att man blir avskriven från arbetsförmedlingen handlar ju om att statistiken över arbetslösa ska se bättre ut. När man inte är inskriven på arbetsförmedlingen så är man inte arbetslös!!!???

Då har jag igen blivit inskriven på försäkringskassan, de var ju tvungna att ta ett nytt beslut eftersom jag har bytt, fastän att jag kommer få exakt samma bidrag och pengarna kommer från samma ställe…

Men det roliga är att jag får då ett beslut som är utskrivet den 21 september, med en väldigt låg dagpenning, sen kommer det ett beslut som är utskrivet den 23 september där jag får min rätta dagpenning… Det visste de väl eftersom jag har gått med aktivitetsstöd nu i ungefär 4 månader. Jag blir inte klok på dem.

Så nu måste jag ringa försäkringskassan och höra om jag måste göra ett “avslut” på det aktivitetsstödet jag hade innan eftersom de nu gjort en ny “utredning”……

2 kommentar:

Nilla sa...

Hej

Så har det varit varje gång när pappa bytt "projekt", först får han ett beslut med en låg dagpenning och några dagar senare får han ett nytt beslut med det "riktiga" ersättningsbeloppet.

Det var likadant för Christian när han gick från jobb tillbaka till ungdomsgarantin, två beslut med olika ersättningar.

Byråkrati med en onödigt massa pappersexercis.

Kramiz
Mamma

Elsa sa...

Det stämmer. Man behöver ingen utbildning för att jobba på Försäkringskassan. Den tjänsteman på utredningsenheten i Huddinge som trakasserar oss har som enda utbildning - klänningssömmerska!

För er som inte vet det - har Försäkringskassan nämligen en hemlig polis som kallas Stasi, nejvisst utredningsenheten skall det vara. De sitter på Kommunalvägen i Huddinge. De tar varje år emot tusentals anmälningar från allmänheten om misstänkt bidragsfusk. Ungefär hälften av anmälningarna avskrivs – men först efter en mycket jobbig utredningsperiod för den som drabbas.

För tjänstemännen tar allt för givet som anmäls. Dessutom hemligstämplas allt material. Inte ens den anmälde själv får veta vad det står i anmälan eller vem som har anmält.

Den utpekade sjuka eller handikappade personen kallas till förhör på kassans kontor. Tjänstemannen tror vanligen att den sjuke ljuger och går vidare med utredningen.

Hjälp till att stoppa övergreppen.

Skriv till drabbad.av.fk@gmail.com

Berätta din historia och lämna gärna ut namnen på de tjänstemän, förtroendeläkare eller konsulter som du anser har misskött sig

Etiketter

2006 (11) 2007 (126) 2008 (103) 2009 (154) 2010 (152) 2011 (67) arbetsförmedlingen (21) Bergslagen (9) Blekinge (222) dalahavens (6) Födelsedag (20) gubben (8) hemma (225) hund (6) jul (13) julpynt (12) kaffe (20) katt (8) mamma (17) mat (12) mjällby (4) musik (7) norje (14) skola (41) Skorpan (15) Städning (21) sweden rock (10) sweden rock festival (6) sweden rock shop (9) sölvesborg (225) tvätt (22) tävling (24) valjeviken (15) vardag (230)